5. oktoober 2014

Külakooli lapsevanema mõtteid haridusest

Hanna ja Rolandi ema Marianne kirjutas meile oma mõtteid haridusest. Praegu elab see Eesti pere veel Saksamaal, aga mõne kuu pärast on ka nemad Sänna kolimas.


"See viis ja meetod, mida seni koolides õppetöös kasutatud on, vajab kindlasti muutmist – seda arvavad paljud lapsed, lapsevanemad kui ka õpetajad. Siinkohal ei aita lihtsalt välise kulunud fassaadi ülekrohvimisest või väiksemate vigade värske värviga ülekatmisest – see oleks umbes sama, kui teeksime vanale ehitisele ilma eelneva põhjaliku vaatluse või ehitusliku analüüsita kiire ja pinnapealse euroremondi ning loodaksime, et see ehitis veel mõned aastad koos püsib... Kui viga on olnud juba alusvundamendis või veelgi piltlikumalt, sammastes, millele tempel toetub, siis on mõnikord kõige õigem lahendus vana ehitis lihtsalt maha võtta ja selle asemele uus ehitada. Uue ehitamiseks saame kasutada juba olemasolevaid kogemusi ning ehitusmaterjale (mida annab nö taaskasutada) või leiame veelgi paremad kui olid eelmisel.
Seega kooli ja hariduse all mõtlen ma suuremat ideed, Süsteemi tervikuna, kuidas hariduse (õppimise) mõtet on seni mõtestatud (teoorias) ja praktikas, st koolides rakendatud. Sama kehtib teiste ühiskondlike institutsioonide suhtes, k.a  majandus, meditsiin, sotsiaalhoolekanne jne – needki vajaksid juba ammu suuremaid sisemisi ümberkorraldusi, sest praegusel viisil ei saa nad kauaks kestma jääda.  Iga muutus nõuab aega ja resursse, see ei pruugi olla lihtne. Kahtlejaid ja vasturääkijaid leiab alati. Kui aga mõtleksime veidi kaugemale ja püüame vaadata Elu suuremas pildis, kui tavaliselt harjunud oleme? Kui küsime enestelt, mis on üldse elu eesmärk? Mis on õnn? Kuidas luua sellist maailma, kus kõik õnnelikud oleksid? Öeldakse, et muutused algavad rohujuure tasandilt, alustades iseendast - enne tuleb teha korda enda (mõtte-)maailm, siis saab ka ümbritsev muutuda. Lapsevanemana vastutame samuti oma laste eest.
Ilmselt võivad paljud nõustuda, et ideaalis tuleb lähtuda sellistest ideedest ja väärtustest, mis jäävad kestma kauemaks kui vaid meie elu. Vähemalt iga inimene võiks anda oma väikese panuse paremaks maailmaks ja tulevikuühiskonnaks, kus me lapsed ja lapselapsed võiksid  õnnelikult elada. See, mis on vana, mädanenud või oma aja lihtsalt ära elanud, on määratud minema hingusele. Selline on elu enese seadus. Ka puud langetavad sügisel lehed ja need lehed muutuvad huumusrikkaks mullaks, et järgmisel kevadel saaksid tärgata uued taimed. Looduses toimub kõik loomulikult, läbi pideva arengu ja transformatsiooni – ühest seisundist (olekust) teise. Ainult inimene on see, kes ikka püüab loodust oma tahtele allutada (kuigi päriselt ei õnnestu tal see mitte kunagi) ning tahab vanast ja harjumuspärasest kramplikult kinni hoida.

Uus ja tundmatu näib hirmutav. Mitte küll kõik - igas ühiskonnas on alati leidnud ka erksama vaimuga indiviide, kes on olnud teerajajad ning pakkunud maailmale palju häid ja uuenduslikke ideid. Näiteks Nikolai Tesla, kes avastas vaba energia ja tahtis oma avastust kogu maailmaga jagada. Kahjuks aga hirmutas see suuri energiafirmasid, kelle käes on energia tootmise (ja müümise) monopol. Andeka leiutaja teadustööd hävitati  ja murtud südamega mees ei suutnud neid päriselt enam kunagi taastada. Võitlus valguse ja pimeduse jõudude vahel ei ole ainult muinasjuttudes. See toimub ka meie maailmas, olgu see otseselt või hoopis mõnel varjatumal viisil. Kaasaja inimest on kerge manipuleerida neil, kes seda vaid soovivad, sest teda pole õpetatud vaatama särava pealispinna ja piltide taha, mida pakub ohtralt näiteks meedia. Läbi ajakirjanduse, televisiooni jne saadetakse meile pidevalt stiimuleid, mille poole peaksime püüdlema või ennast samastama. Koolis oleme siiani pidanud õppima seda, mis meile ette öeldakse, mitte aga ise küsimusi esitama ja neile vastuseid leidma. Meid on treenitud olema kuulekad ja alluma vastuvaidlematult (välisele) autoriteedile, olgu see siis kooliõpetaja, arst, politseinik vms. Öeldakse lausa, et kool ja haridussüsteem  on kõige võimsamad programmeerijad, millised inimesed meist hiljem saavad, sh mida usume ja tõeks peame. See polegi  ime,  sest koolipingis istudes möödub  suurem osa tundidest, mil lapsest kasvab noor inimene, juhul kui unetunnid välja arvata...

Kõigil meist on soovid ja unistused – nii suurtel kui ka väikestel. Mõnel võib neid olla rohkem, teisel vähem, unistused võivad olla väga erinevad. Võib-olla ainult valgustunud olenditel, nt Buddhal ja teistel suurtel vaimsetel meistritel pole enam mingeid ootusi ega püüdlusi. Nende individuaalsus on lahtustunud Suurde Algallikasse – „mina“ on täielikult kadunud. Vähemalt nii püüavad kõrvalseisjad sellest aru saada ja seletada. Üks oluline õppetund elus on õppida vahet tegema Hinge tõeliste igatsuste (vajaduste) ning egost tulenevate isekate tahtmiste vahel, et see väike „mina“ ei muutuks liialt lärmakaks ega varjutaks seda, mida sosistab meie tõeline Mina sügaval südames. Bodhisattva on õilis hing, kes on ületanud piiratud ego ja astunud isikliku arengu kiirteele – areneda inimesena ja teostada kogu oma potentsiaal teiste hüvanguks. Õnnelik ja vaba inimene, kes teostab ennast ja elab kogu ümbritsevaga harmoonias ei tee midagi, mis võiks kahjustada teda ennast või teisi – kaasinimesi, loomi, kogu elusloodust. Maailmas ei oleks enam nälga ja sõdasid, sest inimesed jagaksid vennalikult kõike seda küllust, mida meie heldel koduplaneedil pakkuda on, kasutades ise vaid niipalju, kui otseselt vaja läheb. Südame tarkus on see, mis aitab eristada teri sõkaldest ja olulist ebaolulisest, mitte päheõpitud teooriad või käitumisjuhised. Millist poolt loob (või toodab) tänapäeva kool ja haridussüsteem? Millises suunas on maailm viimase paarisaja aasta jooksul nii meeletu kiirusega  liikunud, ja mille nimel? Kuhu me kiirustame ka praegu? Kas tehnoloogilne progress on meid inimesena tegelikult paremaks teinud ja/või maailma ilusamaks paigaks muutnud? Mis saab nende lõputute, üha suurenevate prügimägedega ning kuidas tuleme toime siis, kui loodus ümberringi on kõik hävinenud? Need on küsimused, millele peaksime juba täna vastused leidma, sest muidu võib varsti olla juba hilja."

Pärast paari külakoolis veedetud päeva olid laste muljed sellised: "Veel samal päeval küsis Roland minult, et kas see kool on ka nädalavahetusel? Küsisin vastu, et kas ta sooviks ka laupäeval ja pühapäeval sellises koolis käia? Roland noogutas säravail silmis vastu ja ütles: „Jah, muidugi, sellises koolis tahaksin ma iga päev käia!“ Hanna õhkas hiljem bussis, et selles koolis on küll kõik õnnelikud, isegi kanad. Laste silmist peegeldus vastu midagi, mida sõnadesse ei saagi alati panna."

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar